Direktlänk till inlägg 21 april 2014

Prioritera den psykiska hälsan

Av Maria Dölhed - 21 april 2014 13:49

För mig är hälsa inte bara fysiskt. För mig är den psykisk också. Jag har en blogg där jag vill skriva om hälsa både psykisk och fysiskt. Inte bara en träningsblogg som handlar enbart om det fysiska. Målet är att man ska må bra. Man kan inte träna om man inte mår bra psykiskt först. Man måste prioritera sin psykiska hälsa. Jag har extrem prestationsångest och det kan fylla huvudet stora delar av dagarna. Det där att jag måste lyckas med skidåkningen. Jag blir nervös ifall träningen inte ska ge det resultat jag vill ha. Att jag tränar för lite och så, därför är det viktigt att jag gör saker som det inte finns några krav på. Bara göra sånt jag tycker är avslappnande. Idag behövde jag göra något sådant. Jag behöver koncentrera mig att bara få må bra psykiskt. Därför höll jag på med lera. Älskar keramik och det är så roligt att skapa sådant själv. Gjorde en tekopp. Inte drejning denna gång utan man kavlar och håller på. Det gav mig visserligen lite frustation när jag inte fick till det hela tiden som jag ville. Koppen blev sne, men som sagt, bara slappna av och ha kul. Det ska inte vara några prestationskrav. Det har jag nog med redan. Nu ska den få torka en vecka och sedan ska den brännas och glaseras. Ska ha en rosa glasyr har jag tänkt. Vackert vackert. Älskar rosa och rosa keramik är fantastiskt vackert.


        




Så tipset till dig om du är stressad eller har ångest. Hitta roliga avslappnande saker utan krav. Det är jätteviktigt, annars kan man lika gärna skita i allting, för det går inte att gå runt med den tunga ångesten hela tiden. Det håller bara en kort sekund...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Dölhed - 29 april 2014 10:56


Filmen upprepar sig, jag står där på Auklandbron och ska ner mot upploppet i Mora. Publiken jublar runtomkring mig. Vasaloppsmålet, (eller TjejVasamålet för att vara exakt),uppenbarar sig och jag får åka in "i fäders spår för framtids segar" än en gå...

Av Maria Dölhed - 27 april 2014 14:42


Nu har jag äntligen invigt mina Asics. Dom var verkligen sköna att springa i. Skorna hade en bra stötdämpning. Blev att springa några kilometer, där jag sedan stannade och sprang några backintervaller. Kändes bra i benen denna gång. Det var verklig...

Av Maria Dölhed - 27 april 2014 14:01

Hade det inte varit April månad, så hade jag hoppat i. Ner i den vackert spegelblanka sjön.   Igår kväll var jag borta i sommarstugan. Det var verkligen ett härligt och behövligt avbrott, få koppla av vid det underbart vackra Busjön och denna gå...

Av Maria Dölhed - 26 april 2014 11:43

Har inte haft så peppande träningsdagar denna vecka. Men det som fick mig igång att köra ett litet kort pass idag var en bild jag såg på Facebook som Stadium hade lagt ut. Den löd: "Dåliga dagar är ofta bra träningsdagar." Kände att jag bara måste ta...

Av Maria Dölhed - 25 april 2014 20:05

Det allra viktigaste är att må bra psykiskt. Annars orkar man inte göra något annat. Här är ett litet må bra tips från mig: Jag känner alltid att tacomys får mig i välmående. Dels för att det är gott, men sedan det sociala i att sitta och äta tacos m...

Presentation


Välkommen till min blogg Vita Spår.Bloggen handlar om längdskidåkning, men även om psykisk hälsa. Längdskidåkning är en sport som jag brinner för och jag vill gärna dela med mig av min glädje för den sporten. Träningsbloggen där jag tar er in i min värld!

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30
<<<
April 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards