Direktlänk till inlägg 29 april 2014

Motivation

Av Maria Dölhed - 29 april 2014 10:56

Filmen upprepar sig, jag står där på Auklandbron och ska ner mot upploppet i Mora. Publiken jublar runtomkring mig. Vasaloppsmålet, (eller TjejVasamålet för att vara exakt),uppenbarar sig och jag får åka in "i fäders spår för framtids segar" än en gång.


Det är den där filmen i huvudet som hela tiden motiverar mig, det är dit jag vill och dit jag ska. Att uppleva den där känslan är det bästa som jag vet. Få åka in på upploppet och ha gjort bra ifrån sig. Slagit personligt rekord. Det är den känslan som motiverar mig att kämpa när det är tungt. Men det är inte alltid den känslan och filmen som räcker till när jag ska ut på träningspass. Jag måste hela tiden hitta små morötter att gå efter. För de största är inte alltid lättast att ta till. Det kan vara för långt bort att ett träningspass kan kännas meningslöst.


Just nu har jag lite motivationsbrist. Jag älskar längdskidåkning, men det är inte alltid nog för att orka träna på hela tiden. Man måste ha de där små morötterna och inte bara de stora.

Men vad är de små morötterna? Vad ska jag hitta inspirationen ifrån? Personligt rekord?  Som visar att jag blivit bättre? Det skulle kunna vara en sak. Eller Biggest loser deltagarna i den nya säsongen för Sverige. Jag beundrar dom verkligen. Hur dom kämpar vareviga dag. 5-10 timmars träning per dag. Det är inspirerande att se och de måste ha en väldig motivation. Deras vilja att vilja bli mindre, friskare och få ett bättre liv. Den motivationen sitter inte på en tavla bara, den används och träningen blir av. Här måste jag använda min motivation, när den försvinner. Då skulle jag faktiskt säga att Biggest Loser är en inspiration för mig när min träningsmotivation tryter. Men också alla dessa tankar om skidåkning en fin strålande skiddag. Alla tankarna med de minnena, livar upp något positivt i hjärnan. Jag blir bättre och känner lycka att jag vill lyckas.


Nu gäller det att se till att hitta motivationen och verkligen ge sig an och träna. Funderar på att gå ut på ett löppass och försöka hålla benen i ett bra tempo, se till att inte stanna för mycket, utan köra på. Se till att jag håller den psykiska obalansen i kontroll, så den inte tar över. För då kommer det inte bli någon intensitet på passet och att få till intensiteten och det jobbiga, det är ju det allra allra viktigaste när man tränar. Pulsen ska vara hög. Därför är alltid pulsklocka ett bra motivations och hjälpmedel. Ser man att pulsen är för låg,  brukar jag  se till att jobba så den ligger på rätt siffra och jag brukar vilja ligga på 180 och uppåt när jag använder en pulsklocka, för att vara på säkra sidan, så man känner att man tränar hårt. Det blir svårt att veta utan klocka och då kan det lätt bli för låg intensitet om man har otur. Så pulsklocka är riktigt användbart!

 

Den här nummerlappen är från min förra TjejVasa. TjejVasan 2013. Den ger mig stor motivation. Dit vill jag igen och startgrupp 1 vill jag lyckas kämpa mig till igen. Jag måste träna om jag ska hamna där, det är helt klart och när jag ser att jag en gång har varit där och att det är jag som har på mig lappen, då ger det en enorm motivation att verkligen vilja träna hårt.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Dölhed - 27 april 2014 14:42


Nu har jag äntligen invigt mina Asics. Dom var verkligen sköna att springa i. Skorna hade en bra stötdämpning. Blev att springa några kilometer, där jag sedan stannade och sprang några backintervaller. Kändes bra i benen denna gång. Det var verklig...

Av Maria Dölhed - 27 april 2014 14:01

Hade det inte varit April månad, så hade jag hoppat i. Ner i den vackert spegelblanka sjön.   Igår kväll var jag borta i sommarstugan. Det var verkligen ett härligt och behövligt avbrott, få koppla av vid det underbart vackra Busjön och denna gå...

Av Maria Dölhed - 26 april 2014 11:43

Har inte haft så peppande träningsdagar denna vecka. Men det som fick mig igång att köra ett litet kort pass idag var en bild jag såg på Facebook som Stadium hade lagt ut. Den löd: "Dåliga dagar är ofta bra träningsdagar." Kände att jag bara måste ta...

Av Maria Dölhed - 25 april 2014 20:05

Det allra viktigaste är att må bra psykiskt. Annars orkar man inte göra något annat. Här är ett litet må bra tips från mig: Jag känner alltid att tacomys får mig i välmående. Dels för att det är gott, men sedan det sociala i att sitta och äta tacos m...

Av Maria Dölhed - 25 april 2014 17:38


Jag vill så gärna springa. Vill ut och prova mina nya löparskor. Men benen gör fortfarande ont om jag gör något fysiskt. Nu får det ta och gå över så jag kan springa. Svårt att acceptera inflammationen, har inte tid med det.. Har kört nån km på rodde...

Presentation


Välkommen till min blogg Vita Spår.Bloggen handlar om längdskidåkning, men även om psykisk hälsa. Längdskidåkning är en sport som jag brinner för och jag vill gärna dela med mig av min glädje för den sporten. Träningsbloggen där jag tar er in i min värld!

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30
<<<
April 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards