Alla inlägg den 23 april 2014

Av Maria Dölhed - 23 april 2014 16:26

Har känt den senaste veckan smärta i båda vaderna när de belastas. När jag springer tillexempel. Vet inte vad det kan bero på. Om de har blivit för överansträngda, men detta har gjort att jag nu fick lugna ner mig lite med löpningen. Vet inte om jag ska besöka läkare, känns inge bra att gå med detta. Kanske kan det vara överbelastning och att jag kan ha fuskat med stretchingen efter träning. Men jag vet inte riktigt. Det gör ont på vadens framsida i mitten på båda benen. Som jag skulle ha blåmärken där, men inget syns. Har någon en idé vad det kan bero på så skriv gärna. Men som sagt så får jag hoppas att vila hjälper. Har det inte gett med sig får jag uppsöka läkare, för jag vill ju vara ute och springa nu och det kan jag ju inte, det finns ju risk för att det blir ännu värre om jag springer med smärta. Det gör ju så ont att jag blir tvungen att stanna då jag är mitt ute på vägen. Så det är ju inge kul, det förstör hela träningspasset...


Hittade en sida med stretchövningstips för löpare. Glömmer nästan alltid stretching när jag tränar, men det är viktigt att ta med det i passet. Det förhindrar eventuella skador och nu kan det kanske ha blivit en skada pågrundav dålig stretchning. Så glöm inte att stretcha! Det är jätteviktigt!!

Detta är en perfekt övning för vaderna när man stretchar. Får göra den några gånger nu, så kanske vaderna blir bättre och så det allra viktiga: Vila måste jag göra. Så inte benen belastas.

Bilden och förklaringar plus fler övningar finns på sidan jag pratade om. Länken finner ni nedan. Bra klassiska stretchövningar för en löpare! :)

aktivtraning.se/stretch

Av Maria Dölhed - 23 april 2014 15:15

Vinden blåser. Jag känner den mot ansiktet. Den låter väldigt högt. Vinden kommer från källaren. Den kommer från min roddmaskin...


Igår fick jag äntligen hem den älskade roddmaskinen och idag monterade jag och mamma upp den. Premiärstartade den med 5000 meter. körde på ca 24 min och 40 sekunder. Inte den bästa tiden. Men jag var nöjd eftersom jag inte är van att köra så mycket rodd och nu var det väldigt längesen dessutom som jag körde rodd sist eftersom jag varit på botten i ett år, utan någon träning. Det är ju först nu de senaste veckorna jag har börjat komma igång igen med träningen. Därför får man vara nöjd med en sådan tid, när man inte hållt igång på ett år. Helt otränad blir resultatet.


Återigen till roddmaskinen.  Märket är concept2. Jag vet inte riktigt vad den kostade, men någonstans på 11000 tror jag det landade. Eftersom man tränar i stort sett hela kroppen på en roddmaskin, tycker jag att den kommer väl till pass. Den tränar biceps,triceps, bål, rygg, ben. Allt. Kondition och styrka på samma gång. Det blir en liknelse till skidåkning, därför är den perfekt. Så jag tycker en sådan maskin är värd pengarna. Visserligen finns dom i stort sett i varenda gym, men det kan vara skönt att ha en egen hemma, som man kan sätta sig i närsomhelst. Det är lättare om man har ett eget gym i hemmet. Då finns det inga ursäkter att inte ta sig dit och träna... 

   

 




Presentation


Välkommen till min blogg Vita Spår.Bloggen handlar om längdskidåkning, men även om psykisk hälsa. Längdskidåkning är en sport som jag brinner för och jag vill gärna dela med mig av min glädje för den sporten. Träningsbloggen där jag tar er in i min värld!

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30
<<<
April 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards