Direktlänk till inlägg 19 april 2014

Alkohol och träning

Av Maria Dölhed - 19 april 2014 14:40

Hej igen. Har inte bloggat sen i Torsdags, var inte pigg efter en hel kväll och natts festande på Skärtorsdagen! Därför blev det bara att vila igår. Det man egentligen inte tänker på är att alkohol påverkar träningen rätt mycket. Jag brukar nästan aldrig festa och bli full, detta var ett litet undantag, så har inte tagit reda på så mycket hur det verkligen påverkar kroppen och träningen. Skriv gärna och kommentera om detta ämne. Har hört att en vecka kan det ta innan muskeluppbyggnaden blir som vanligt igen, när man tränar styrketräning. 



Nu två dagar efter detta festande tog jag en 12 km löptur. Kom dessutom på under springturen att jag nu måste börja skriva träningsdagbok igen, så jag ser hur mycket jag tränar. Efter ett års uppehåll av träning får man börja om på nytt och nu känner jag att jag måste börja föra dagbok igen. Det är ett jättebra hjälpmedel, då kan man gå tillbaka och se hur mycket man har tränat, för att veta hur mycket jag måste träna för att det ska bli en ökning av träningsdosen tillexempel!



Ha en bra Påskafton alla! Glad Påsk! :)


 

Skärtorsdagen! Rolig kväll och natt :D



 
 
Ingen bild

Bea

20 april 2014 16:30

Intressant ämne!

Jag kan berätta lite om egna erfarenheter. Jag hade en "vild" period i mitt liv med mkt fester, mkt alkohol. Samtidigt tränade jag rätt mkt. Vad som hände med mig var att jag bröt ner kroppen: noll immunförsvar, sjuk ofta, förkyld, magsjukor... JÄTTEOFTA sjuk.
Dessutom hade jag mkt värk i kroppen, allt från nacken, till huvudet till höfter...
Alltså inte att rekommendera. Träning o alkohol hör INTE ihop!

Ha en fortsatt fin påskdag! :)

Maria Dölhed

20 april 2014 16:51

Okej, tack för din kommentar. Roligt att läsa om andras erfarenheter! :)
Ja alkohol och träning är ju inte passande tillsammans. Känner själv att jag blir sämre på träningspassen om jag druckit alkohol. Därför blir det nog alkohol man faktiskt får offra, om man vill satsa på att träna. Det blir som en nedbrytningsprocess av att dricka alkohol.

Detsamma du! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Dölhed - 29 april 2014 10:56


Filmen upprepar sig, jag står där på Auklandbron och ska ner mot upploppet i Mora. Publiken jublar runtomkring mig. Vasaloppsmålet, (eller TjejVasamålet för att vara exakt),uppenbarar sig och jag får åka in "i fäders spår för framtids segar" än en gå...

Av Maria Dölhed - 27 april 2014 14:42


Nu har jag äntligen invigt mina Asics. Dom var verkligen sköna att springa i. Skorna hade en bra stötdämpning. Blev att springa några kilometer, där jag sedan stannade och sprang några backintervaller. Kändes bra i benen denna gång. Det var verklig...

Av Maria Dölhed - 27 april 2014 14:01

Hade det inte varit April månad, så hade jag hoppat i. Ner i den vackert spegelblanka sjön.   Igår kväll var jag borta i sommarstugan. Det var verkligen ett härligt och behövligt avbrott, få koppla av vid det underbart vackra Busjön och denna gå...

Av Maria Dölhed - 26 april 2014 11:43

Har inte haft så peppande träningsdagar denna vecka. Men det som fick mig igång att köra ett litet kort pass idag var en bild jag såg på Facebook som Stadium hade lagt ut. Den löd: "Dåliga dagar är ofta bra träningsdagar." Kände att jag bara måste ta...

Av Maria Dölhed - 25 april 2014 20:05

Det allra viktigaste är att må bra psykiskt. Annars orkar man inte göra något annat. Här är ett litet må bra tips från mig: Jag känner alltid att tacomys får mig i välmående. Dels för att det är gott, men sedan det sociala i att sitta och äta tacos m...

Presentation


Välkommen till min blogg Vita Spår.Bloggen handlar om längdskidåkning, men även om psykisk hälsa. Längdskidåkning är en sport som jag brinner för och jag vill gärna dela med mig av min glädje för den sporten. Träningsbloggen där jag tar er in i min värld!

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30
<<<
April 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards